365 låtar

som kräver en förklaring

31. Twice As Hard (1990)

on November 11, 2013


Artist: The Black Crowes Kompositörer: Chris Robinson & Rich Robinson

Utgivningsår: 1990 Album: Shake Your Money Maker

______________________________________________________________

Om förra inlägget handlade om sköna riff så kan jag säga att jag är kvar där, i riffen. Fast, från en annan tid (sisådär tio år senare) men som ändå låter tjugo år äldre. Jag är inte helt säker, men det här kan ha varit det allra första jag hörde med The Black Crowes? Den sköna, slidestinna inledningen som liksom inte stressar på och sedan de där sista anslagen innan resten av bandet dundrar in i låten. Det är magiskt och en nostalgisk rysning kryper längs ryggraden varje gång jag hör det.

När The Black Crowes släppte sin debutplatta 1990 var de faktiskt en frisk fläkt, trots sitt retrosträvande och sina, kanske i mångas tycke, Stones– och Faceskomplex? Jag var i varje fall alldeles för ung för att fatta det ändå, och i skuggan av pompösa och mer uppblåsta alternativ som Guns N Crues kändes de lite mer streetsmart. Aningen mer äkta vara.

Att de sedan hade en fantastisk sångare gjorde inte saken sämre, och även om jag följt gruppen sedan debuten och hört dem både tappa bort sig och överträffa sig själva så tror jag aldrig att bandet låtit bättre än i just “Twice As Hard”. Det låter faktiskt fortfarande coolt när riffet maler på över det stela trumkompet och Chris Robinson plötsligt glider in i låten med ett “clean as a whistle, smelling like a rose”. Grym nostalgi som fortfarande funkar!

“Tell me I’m wrong, eh aye”

Skriv en kommentera

