365 låtar

som kräver en förklaring

27. Reflektor (2013)

on November 5, 2013


Artist: Arcade Fire Kompositörer: Arcade Fire

Utgivningsår: 2013 Album: Reflektor

_________________________________________________________

Jösses vad mycket ny musik jag skriver om här på bloggen. När jag startade trodde jag att den skulle fyllas till bredden med gamla godingar från 70-, 80-, och 90-talet. Men det kommer alldeles för mycket bra ny musik just nu – och så har jag ju över tre hundra inlägg på mig att rätta till den ekvationen.

Arcade Fire har tidigare varit ett creddigt namn för mig men härom veckan kom en ny skiva som jag av en händelse lyssnade på. Och jag fastnade! Fick direkt en känsla av att det här är bra men kunde inte sätta fingret på vad – och det kan jag fortfarande inte, men plattan växer för varje genomlyssning. Och det är något speciellt med sådana skivor – och kanske ska man då passa sig för att skriva om enskilda spår?

Hur som helst, titelspåret har fastnat lite extra och jag tror att det är ganska representativt för hela plattan. “Reflektor” är ett över sju minuter långt dissonant discomanglande spår, där Regine Chassagne droppar några rader på franska i bryggan till refrängen.

Sköna melodislingor som återkommer och en refräng som bara nöter sig in i hjärnbarken och vägrar släppa taget. Jag tror bestämt att jag måste ta mig en mer noggrann titt på Arcade Fires diskografi för jag har nog minsann missat någonting stort.

“Entre la nuit, la nuit et l’aurore
Entre le royaume des vivants et des morts”

 

Skriv en kommentera

