365 låtar

som kräver en förklaring

17. Sirens (2013)

on October 6, 2013


Artist: Pearl Jam Kompositörer: Mike McCready & Eddie Vedder

Utgivningsår: 2013 Album: Lightning Bolt

_____________________________________________________________________________________

När Pearl Jam släppte första smakprovet från kommande plattan Lightning Bolt blev jag minst sagt orolig över bandets framtid. “Mind Your Manners” låter som en inavelshybrid framavlad med hjälp av en annan gammal PJ-låt; “Spin The Black Circle”. Och det hade väl varit okej då, när de var världens argaste band, yngre och skeppade iväg en miljon plattor i veckan – bara i USA. Nu är de överlevande grungefarbröder som nog måste vara lite varsammare med sitt arv.

Men, när så låt nummer två – “Sirens” – presenterades härom veckan lugnade jag ner mig. Det låter nämligen mer rimligt. “Sirens” är precis en sån där låt där de åldras med lite mer värdighet. Eller, egentligen inte. Det är inget utropstecken utan en midtempolunk där gitarristen Mike McCready dessutom får briljera med ett gitarrsolo som är så nära AOR-soundet ett grungeband kan komma utan att tappa trovärdigheten. Men främst är det Eddie Vedders röst som styr och är avgörande; och jag påminns ännu en gång om att den största anledningen till att jag gillar det här är avsaknaden av nytt material krönt med Vedders röst.

Men det här inlägget säger nog mer om mig än om Vedder och hans kamrater. Jag har också åldrats, och kanske borde jag framhålla den där andra hybriden som ett argare och mer politiskt alternativ – men det känns bara krystat. Jag tror inte att jag vill ha det lika mycket längre. Är också väl medveten om att Lightning Bolt, som släpps om ett par dagar, förmodligen bara får några få håstrån på mitt huvud att röra sig en aning. Borta är tiderna när de fullkomligt vände uppochner på hela tillvaron.

Och det är okej. Jag nöjer mig med en liten bris, knappt kännbar för resten av min omgivning. Och det bästa av allt: det är min bris, som minner om tider som varit och kanske får tillvaron lite ljusare för stunden.

“Hear the sirens covering distance in the night
The sound, echoing closer, will they come for me, next time?”
Skriv en kommentera

