365 låtar

som kräver en förklaring

12. Raise Your Hands (1986)

on September 5, 2013


Artist: Bon Jovi Kompositörer: Jon Bon Jovi & Richie Sambora

Utgivningsår: 1986 Album: Slippery When Wet

______________________________________________________________________________________________________

För någon månad sedan bjöd jag hem ett par polare på grillkväll, och i sedvanlig ordning värmde vi upp med en nostalgisk spotifylista. Och någonstans i början av kvällen (jag hade precis öppnat min första öl) dök Bon Jovis “Raise Your Hands” upp till vilken jag spontant och helt oväntat utförde ett reflexartat luftgitarrsolo, och utan att ens se på mina gäster utbrast jag i ett “fy fan vad bra”. Ja, och så liksom höjde jag näven och väntade på ett hummande instämmande “ja fy fan”. Men det kom inget.

Istället sänkte jag blicken och betraktade mina gäster. De såg ut som fågelholkar. Ja, man skulle nästan kunna säga att en pinsam tystnad uppstod. Ni vet en sån där behagligt obehaglig tystnad som kan uppstå mellan gamla polare. Ett underförstått “känner vi varandra, egentligen?”

Och någonstans där gav jag upp och hänvisade till min egen nostalgiska minnesbank. “Jo  men ni vet, det var ju då” och så skrattade jag bort det hela. Men nu ångrar jag mig. Jag borde stått upp för den här låten, faktiskt! Visst, jag kan förstå att det är klyschigt med ett “raise your hands from New York to Chicago, from New Jersey to Tokyo”. Som en arenaklassiker med extra handklapp skapad med blankett A1 i Rockskolan.

Men jag borde sagt: är det bättre med en dimmig och synthstinn inledningskuliss följt av en pumpande basgång och ett “Tommy used to work on the docks, unions been on strike he’s down on his luck”? Eller en skanderande “shot through the heart, you’re to blame”-hockeykör? Eller en gnidande slideguitar följt av ett klyschigare “sometimes you tell the day by the bottle that you drink and times when you’re alone all you do is think, cause I’m a cowboy, on a steel horse I ride”?

Vad hade de då följt upp med? Vad skulle de då ha sagt?

Förmodligen ingenting.

Och sedan hade jag bara dödat konversationen med det faktum att den här låten ligger på en platta som sålt, i runda slängar, 30 miljoner ex. Bandet släppte fyra singlar men “Raise Your Hands”  var inte en av dem. Trots det helt sjuka Richie Sambora-riffet.

“Där har ni något att suga på”, hade jag sagt med ett löst och ledigt grepp om ölflaskan. Och så hade jag påpekat att ‘om det nu finns någon underskattad Bon Jovilåt, ja då heter den “Raise Your Hands”‘.

“You’re under the gun, out on a run, gonna set the night on fire”

Skriv en kommentera

