365 låtar

som kräver en förklaring

6. There’s A Break In The Road (1969)

on August 8, 2013


Artist: Betty Harris Kompositör: Allen Toussaint

Utgivningsår: 1969 Album: –

_____________________________________________________________________________________

Jag fattar mig kort!

Om den gamla 60-talssoulen någonsin kan kallas ‘hard core’ så tror jag nog att Betty Harris satte fingret på uttrycket 1969. “There’s A Break In The Road” är stenhård soul. Går det över huvud taget att göra den hårdare, mer trulig och dissonant? Fan vet? Tror inte det.

Ta bara Bettys souldistade och smått desperata stämma och pussla ihop det med det stirriga, något hysteriska trumspelet. Vi är hemma redan där, men får även sköna körtjejer som bakas upp av både pumpande blåssektion och halvkvävda ‘sista sucken’-mistlurer från plågade blåsinstrument. Jag älskar det! Stenhårt!

2 responses to “6. There’s A Break In The Road (1969)

  1. Kanonblogg, ska definitivt följas! Du finns nu även med i min blogroll!

Skriv en kommentera

