365 låtar

som kräver en förklaring

1. Pyro (2010)

on July 12, 2013


Artist: Kings of Leon Kompositörer: Caleb Followill, Nathan Followill, Jared Followill & Matthew Followill

Utgivningsår: 2010 Album: Come Around Sundown

______________________________________________________________________________

Det här kanske var en hit 2010 då den gavs ut som singel detta år, men då jag knappast hänger runt och kollar liststatistik har jag ingen aning. Jag upptäckte låten för några veckor sedan då en bartender envisades med spela den på en solindränkt uteservering. Den arbetade sig sakta in i mitt medvetande och om vi skulle sätta oss ner och göra lokala spellistor över mest spelade låtar denna sommar vore “Pyro” nummer ett på min lista.

Det är lite underligt eftersom det är en låt jag i vanliga fall inte skulle gilla sådär tvärmycket, och i början trodde jag att det berodde på att den förlängde känslan av att sitta på den där uteserveringen i gassande sol. Men det handlar om någonting helt annat. Låten lider ju av ett kamouflerat U2-komplex och byggs upp med en relativt återhållsam vers där torra pukor och en plockande gitarr utgör grundstommen, men när sedan refrängen kommer händer ingenting. Möjligtvis vibrerar några cymbaler lite extra men främst är det nyckelfrasen “I will never be your cornerstone” som upprepas och utgör refräng. Och det är precis detta antiklimax till refräng som tilltalar mig.

Ja, och så budskapet som liksom är tvärtom. Låtar stöpta i den här formen har oftast något stärkande budskap; någon kärleksförklaring där det på ett klyschigt sätt klargörs att den ene inte kan leva utan den andre. Eller något. “Pyro” använder förvisso elden som metafor för att radera allt och gå vidare (“a single book of matches is gonna burn what’s standing in the way”) men skillnaden i den här låten är att budbäraren inte förlitar sig på någon annan. “I won’t ever be your cornerstone” – luta dig inte mot mig. Jag tänker inte vara ditt fundament, den som håller dig uppe. Nej, jag slänger ett par tändstickor på brasan, bränner upp den här världen  och “I Watch Her Roll, can you feel it?”. Ett enkelt knep kanske, men det funkar på mig.

Vidare gör sångaren Caleb Followills barytonsköna stämma grovjobbet i “Pyro”. Eller faktiskt på hela skivan Come Around Sundown. Förmodligen har du inte missat att Kings of Leon fick ett större genombrott med sin fjärde skiva Only By Night då låtar som “Sex On Fire” och “Use Somebody” bokstavligen flyttade in och bosatte sig på radiokanalernas spellistor. Sånt får en att tröttna på låtar. Men, du har kanske precis som jag missat bandets (något underskattade?) femte skiva Come Around Sundown? Det är iallafall en perfekt ‘bakomskiva’, en såndär du kan spela i bakgrunden utan att den tar över men för den delen inte är dålig eller innehållslös. Testa själva vet ja! Bjud hem några polare, kasta något på grillen, knäcken en kall en och låt Come Around Sundown marinera i bakgrunden. Jag lovar, två tre låtar in i plattan kommer någon med ett “vilken skön musik” och kanske ett “vad är det här?” – och då vet du vad du ska svara.

2 responses to “1. Pyro (2010)

  1. Seance says:

    Finns det musikvideo till låten? Gillar mer att se artistens/bandets hela vision med en bra musikvideo än att lyssna på en låt på spotify.

    • skivhyllan says:

      Ja, det lär finnas en musikvideo. Jag har dock inte sett den och kommer inte heller att lägga videos på denna blogg då jag valt att inte låta videon ta över tolkningen. Du lär hitta videon på youtube.

Skriv en kommentera

